
Żyjemy intensywniej i w dużej mierze… online. Czy tego chcemy, czy nie media społecznościowe na stałe zagościły w naszych telefonach. Warto dobrze wykorzystać ich potencjał, chociażby po to, aby promować akcje pomocowe. Zastanawiasz się, jak założyć zbiórkę na Facebooku lub jak napisać post o zbiórce charytatywnej? Koniecznie przeczytaj ten tekst!
Social media a zbiórki charytatywne
Media społecznościowe od lat są wykorzystywane do promocji zbiórek online. To przestrzeń skupiająca użytkowników w różnych grupach wiekowych, spędzających sporą część czasu online, więc i chętniej pomagających właśnie poprzez Internet. Szybko, wygodnie, w przerwie między przeglądaniem najnowszych postów.
Social media to odpowiedź na współczesny tryb życia. Zamiast długich form pisanych wystarczy grafika lub krótkie wideo, aby przekazać najważniejsze informacje. W końcu liczy się czas. No dobrze, ale jak przebić się w gąszczu licznych próśb o wsparcie zbiórki charytatywnej? Nie musisz być specem w tej dziedzinie. Wystarczy kilka wskazówek. Masz media społecznościowe? Zbiórka funduszy na leczenie może się rozkręcić jeszcze dzisiaj!
Gdzie najlepiej promować zbiórkę charytatywną?
Promocja zbiórek online może odbywać się za pośrednictwem kilku platform jednocześnie. Do wyboru masz Facebooka, Instagram, LinkedIn, X (dawny Twitter), TikToka. Każdy z serwisów skupia nieco inną grupę docelową, na każdym z nich królują inne typy postów.
Jak promować zbiórkę w mediach społecznościowych? Dzięki Facebookowi możesz dotrzeć do szerszego grona potencjalnych darczyńców w praktycznie każdym wieku i publikować posty, wideo, stories, grafikę.
W przypadku TikToka społeczność skupia młodszych użytkowników, a preferowaną formą komunikacji jest krótkie, kreatywne wideo.
Instagram to platforma idealna do publikowania zdjęć i stories, unikaj wstawiania dłuższych postów. LinkedIn skupia pracodawców i pracowników różnych branż. Pomoże Ci dotrzeć do lokalnych firm, które mogą wesprzeć Twoją zbiórkę. Styl komunikacji powinien być bardziej oficjalny.
X skupia się na krótkich treściach, które warto za każdym razem uzupełnić o link do strony ze zbiórką.
Kampania charytatywna w Internecie – jak zrobić to dobrze?
- Postaw na transparentność. Twoja akcja nie może być anonimowa, musi mieć „twarz”. Gdy ktoś prowadzi social media dla fundacji, wstawia posty z osobami zbierającymi fundusze na leczenie. Zrób dokładnie to samo. Jeśli to niemożliwe, proś o darowizny w imieniu chorego.
- Pamiętaj o storytellingu. Zamiast suchych faktów i hasła „potrzebujemy 30 tys. na leczenie”, opisz historię chorego. Dzięki temu wpłyniesz na emocje odbiorców postów i stworzysz z nimi więź.
- Promocja zbiórek online to także jasne określenie celu – ile chcesz zebrać, na co, w jakim czasie. Warto opisać plan leczenia, zakupu sprzętu medycznego itp.
- Nie powielaj postów. Za każdym razem, gdy coś publikujesz, informuj o czymś nowym, na przykład o postępach w leczeniu, wyjeździe na badania, przygotowaniach do operacji. Powtarzające się posty nie wzbudzają zainteresowania.
- Jeśli chcesz gromadzić darczyńców i zbierać pieniądze na Facebooku lub innej platformie, wykorzystaj sieć swoich kontaktów. Zaproś do wydarzenia lub polubienia strony znajomych, współpracowników, znane postaci z lokalnej społeczności, influencerów, przedstawicieli mediów.
- Każdy post uzupełniaj o link, który przekieruje odbiorcę do strony ze zbiórką.
- Posty wzbogać o hashtagi – wykorzystaj popularne hasła lub stwórz unikatowy hashtag dla konkretnej zbiórki.
Jak założyć zbiórkę na Facebooku?
Od lipca 2024 roku nie można zakładać zbiórki na Facebooku. Możesz jednak wykorzystać tę platformę do tego, aby promować zbiórkę online i docierać do możliwie jak największego grona potencjalnych odbiorców. Jak zbierać pieniądze na Facebooku? Chociaż nie możesz zbierać bezpośrednich wpłat poprzez tę platformę, wciąż warto wykorzystać social media do przekierowania darczyńców na bezpośrednią stronę zbiórki w serwisie zbiórkowym.
Pamiętaj, że zbiórkę na leczenie możesz założyć na naszej platformie zbiórkowej. Sprawdź, jak wygląda pomoc w Fundacji Cancer Fighters.
Jak zbierać pieniądze na Facebooku bez zakładania zbiórki?
Jeszcze nie tak dawno na Facebooku możliwe było m.in. założenie zbiórki urodzinowej i wskazanie celu, na który zbierasz fundusze. Obecnie taka opcja nie jest już dostępna. Załóż fanpage dla danej zbiórki lub utwórz wydarzenie polegające na zbieraniu funduszy na leczenie chorego.
Twoje działanie powinno opierać się na promocji zbiórki i zachęcaniu do wpłat online na bezpośredniej stronie zbiórki. Fanpage zbiórki to idealna przestrzeń do opisania historii chorego. W tym celu możesz napisać post, stworzyć karuzelę, umieścić nagranie lub przeprowadzić transmisję live (pamiętaj o jej zapisaniu!). Wykorzystuj różne formy komunikacji i sprawdź, która sprawdza się najlepiej.
Oprócz promowania zbiórki, warto utworzyć specjalną grupę, która skupi potencjalnych darczyńców, i organizować licytacje dla chorego. Zebrane fundusze można wpłacać bezpośrednio na stronie zbiórki.
Sprawdź: jak możesz pomóc chorym na raka.
Jak często publikować posty o zbiórce?
Aby promocja zbiórek w social media przyniosła efekty, musisz działać systematycznie. Regularnie wstawiaj posty o zbiórce, nie przesadzaj jednak z ich częstotliwością, ponieważ może to zniechęcić potencjalnych darczyńców. Jak często publikować? Wystarczy wrzucać jeden post na kilka dni. Minimum to jeden post tygodniowo. Publikacje postów warto uzupełnić o stories związane z np. postępami leczenia czy informacją o samopoczuciu chorego.
Jak zachęcić ludzi do wpłat online?
Pomaganie sprawia, że czujemy się potrzebni i ważni. Mamy poczucie realnego wsparcia osoby potrzebującej i wpływu na jej dalsze losy. Jednak aby pomóc i wpłacić darowiznę online, musimy mieć pewność, że dana zbiórka jest legalna i transparentna. Dlatego też Twoja promocja zbiórek online powinna podkreślać te dwie cechy akcji pomocowej. Założenie zbiórki na sprawdzonym serwisie zbiórkowym, jak zbiórki na leczenie raka w Cancer Fighters to gwarancja bezpiecznej darowizny dla obu strony – darczyńców i osób potrzebujących.
Każdy lubi się angażować w coś, co przynosi efekty. Uzupełniaj promocję zbiórek w social media o aktualizacje na temat liczby wpłat i postępu w zbieraniu funduszy. Informuj, ile czasu zostało do końca akcji.
Promocja zbiórki online powinna iść w parze z promocją akcji offline. Sprawdź:
Jak zwiększyć zasięg zbiórki w social media?
Pamiętaj o ustawieniu widoczności postów na publiczne. Oznaczaj znajomych i zachęcaj ich do dalszego udostępniania postów. Możesz także wykupić płatne reklamy na social media i wybrać grupę docelową, do której chcesz dotrzeć z informacją o zbiórce.
Aby wpłynąć na algorytmy platformy i tym samym zwiększyć widoczność zbiórki, staraj się angażować społeczność. Liczy się każdy like, udostępnienie, komentarz. Wchodź w interakcje ze swoimi odbiorcami – odpowiadaj na ich komentarze, zadawaj pytania, dziękuj za dotychczasowe wpłaty. Regularnie publikuj posty.
Jak promować zbiórkę? Wykorzystaj zasięgi influencerów i lokalnych firm, mediów, które prowadzą swoje profile na social media. Poproś o udostępnienie posta z informacją o zbiórce lub nagranie wideo na ten temat i umieszczenie go na swoim profilu. Dobrym rozwiązaniem będzie wspólne nagranie wideo i oznaczenie influencera w poście.
Dowiedz się, jak wspierać osoby chore na raka.
Media społecznościowe pozwolą Ci zbudować zaangażowaną społeczność. Oprócz promocji zbiórki online, warto wykorzystać tę przestrzeń na budowanie świadomości na temat zdrowia, profilaktyki i leczenia chorób onkologicznych. Nawet jeśli tylko jeden odbiorca postów zdecyduje się na badanie kontrole, Twoje działania mają sens!



